17 maj, 2006

Fyra i leken - Jane Moore


Jag blev verkligen kär i den här boken! Jane Moores Fyra i leken är en underbar chic-lit-bok som jag sträckläste, älskar att hitta en sån där bok där jag känner "bara ett kapitel till" hela tiden och inte vill lägga ifrån mig. Tyvärr är det inte alltför ofta man hittar en sådan men man uppskattar det desto mer när man gör det.

Fyra i leken handlar om Jo som blir lämnad med två barn av sin man för en yngre kvinna och försöker hitta det liv som hon glömt igen. Förvirrad försöker hon festa, gå ut med vänner och inte minst datea igen utan någon större lust. Hon pendlar mellan tårar och skratt men snart är hon på fötter igen och träffar flera män som visar sig vara intresserade. Jag ska inte berätta för mycket här, men jag gillar upplägget i den här boken - inte för putslustigt men ändå så att man kan le åt vissa situationer och nicka med i författarens beskrivningar. Jag vill gärna veta vad det ska bli av Jo och ibland blir man till och med arg på karaktären för att hon väljer så fel, men det är väl det som är charmen.. det har vi ju alla gjort någon gång. Fyra i leken är en aning förutsägbar men jag tycker inte att det gör så mycket, det är lite meningen med chic-lit-böcker enligt mig. Jag kommer definitivt att köpa Jane Moores andra böcker och läsa dem med, sådana här böcker är perfekta att varva med lite seriösare berättelser och ibland behöver vi bara lite kärlek, fantasi och glädje!