13 maj, 2006

Tusen Små Bitar

Tidigare i veckan läste jag klart Freys bok Tusen små bitar om en man som tas in på behandlingshem för att han dricker, drogar och är kriminell och kommer att dö om han inte slutar direkt. När han tas in är han 23 år och han har hållt på i 13 år. Boken har fått en hel del uppmärksamhet, först för att den skulle vara så bra och sedan för att den säljs som en biografi men det har kommit fram att Frey har ljugit om vissa delar i boken.

Nja, jag vet inte om den här boken var en av mina favoriter. Jag hade svårt att läsa långa bitar av den på samma gång, helt enkelt för att den inte fångade mitt intresse. Visst, den är hemsk och det är sjukt att vissa människor lever på detta sättet men som hos vissa andra biografier känns det som lite av en "offer-berättelse". Författaren försöker att få läsaren att förstå att han inte vill bli tyckt synd om, men ändå känns det som "för mycket ibland", det är svårt att förklara.

Upplägget i boken är annorlunda och medan vissa kanske tycker att det är nytänkande så känner jag mest att det är osammanhängande och det blir jobbigt att läsa. Inga talelinjer eller citationstecken används, i en konversation kan en rad vara något som en person säger, nästa rad en tanke och nästa rad en person som talar igen. 15 rader kan skrivas utan "sa James" eller liknande, vilket får mig att tappa tråden och jag får titta tillbaka för att räkna ut vem som säger vad. Inga skiljetecken används heller och upprepningar skrivs ut flitigt, antagligen för att undertrycka känslor, men det blir mest diktkänsla i en bok som i övrigt inte är upplagd som en dikt. Snurrigt...

Storyn är dock lite annorlunda, den beskriver lika mycket relationer och olika människors öden, liv och tankar som den beskriver Freys väg till bättring. Samtidigt visar berättelsen en person som vågar vara sig själv, vågar tro på sin egen väg till nykterhet och som kämpar för att bli bättre och ta tag i sitt liv. Så sett är boken inspirerande och ett bättre upplägg hade säkert gjort att jag hade gett högre betyg, men tyvärr, ingen bok som jag rekommenderar.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Den är en av mina sommar/strand böcker, försöker pucsha alla på den grymma "storyn"

Ha det gött

11:34 em  
Blogger Veronica said...

Sara: Det verkar vara väldigt olika vad folk tycker om boken. Den har ju fått väldig uppmärksamhet i alla fall.

12:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home